مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل کانو(فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل کانو(فصل دوم تحقیق)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل کانو(فصل دوم تحقیق)|41017619|zaranetwork

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

پیچیدگی­های ذهن انسان و تصمیم­گیری­های وی خصوصا در محیط­های غیرقطعی باعث شده که به­جای استفاده از واژه­های بلی و خیر، از واژه­های زبانی و مبهم خوب، متوسط و ضعیف نیز بهره گیرد.

برای بررسی و استفاده از این مفاهیم نادقیق، نظریه مجموعه­های فازی و منطق فازی برای اولین بار در سال 1965 از سوی پروفسور زاده، ریاضی­دان ایرانی­تبار ارائه شد. یکی از اصولی که به مثابه پایه معرفتی منطق فازی، از سوی نظریه­پردازان این نظریه مطرح می­شود این است که "هر چیزی، تشکیکی (درجه­ای) است". در تفسیر این اصل، از برخی عبارات چنین برداشت می­شود که مراد از اصل مذکور، پذیرش "نسبیت­گرایی"، در منطق فازی است. (حسین­زاده یزدی، 1387، ص 123)

منطق فازی شامل طیف وسیعی از تئوری­ها و تکنیک­ها می­باشد که براساس 4 مفهوم شامل: "مجموعه­های فازی"، "متغیر­های کلامی"، "توزیع احتمال" و "قوانین اگر آنگاه فازی" (ین و لانگاری، 1999) تبیین می­شوند. مجموعه­های فازی و متغیرهای کلامی به­عنوان دو مفهوم بنیادین منطق فازی، به­طور گسترده­ای در ارزیابی کیفی مورد استفاده قرار گرفته است.

نظریه مجموعه فازی، برای شرایط نبود اطمینان کاربرد دارد. فرمول­بندی ریاضی بسیاری از مفاهیم و متغیر­های غیردقیق و مبهم، استدلال، کنترل و تصمیم­گیری در شرایط نبود اطمینان براساس این نظریه ممکن می­شود. (طاهری، 1378، ص1) مجموعه فازی مجموعه­ای است که قطعیت عضویت اعضا در آن رد شده و هر کدام از اعضا با درجه عضویت مخصوص به­خود (π) به آن مجموعه تعلق دارند. از سوی دیگر در موقعیتی که اطلاعات مورد نیاز کمی باشند بیان آن­ها به­صورت مقادیر عددی بلامانع است اما زمانی که تحقیق در فضای کیفی انجام می­شود و دانش در آن دارای ابهام و سربستگی است، اطلاعات نمی­توانند به­صورت اعداد دقیق بیان شوند به­طوریکه در اکثر تحقیقات ذکر گردیده که بیشتر مدیران نمی­توانند یک عدد دقیق را برای بیان عقیده و نظر خود ارائه دهند و به همین جهت از ارزیابی کلامی به­جای ارزش­های عددی خاص استفاده می­شود. (بچ، 2000؛ جروین، 1993؛ کاسپرزیک، 1986) در این موارد ارزش­های صحیح، ارزش­های فازی هستند (به­عنوان مثال درست، خیلی درست، کم و بیش درست، غلط، احتمالا غلط و ...) و این ارزش­ها به­عنوان ارزش­های متغیرهای کلامی قابل بیان بوده و ارزیابی دقیقتری را ارائه می­دهند. (زاده، 1987)


مطالب دیگر:
لایه جی ای اس مشهد (مدیریت فضا)لایه جی ای اس مشهد (محیط انسان ساخت)لایه جی ای اس مشهد (زیر ساخت ها)مطالعات مجموعه های گردشگری شاندیزلایه جی ای اس مشهد (مخاطرات طبیعی)فضولگیر آژیری فیلمبردارربات حمله اتومات کلش آف کلنزحل المسایل کامل ریاضی پایه نهم -فصل 1: مجموعه ها - درس اول : معرفی مجموعه بانک ایمیل خریداران اینترنتیبانک ایمیل سایت هااستراتژی شما برای مدیریت دانش چیست؟سازمان به عنوان یک حوزه یادگیری میان رشته ایپرسشنامه هویت سازمانی مایل و اسفورشپرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانسیستم های مدیریت کارمند و بافتهای سازمانی : رویکرد اکولوژی جمعیتشیوه های عملیاتی سنجش خلق دانشاثرات رفتار فروش اخلاقی از طریق تئوری هزینه مبادله : مشتری به چه كسی وفادار است؟اثرات متعادل کننده‌ی فرهنگ سازمانی بر روابط میان رفتار رهبری و تعهد سازمانی چهارچوب مدیریت کیفیت برای تصمیم گیری مدیریت دولتیچگونه رهبران بر رفتار ابتكاري كاركنان تأثير مي گذارند؟بهبود خروجی های کارمند؛ تأثیرات وابسته (متقابل) هوش عاطفی مدیران و سبک رهبریتوانمندسازی سازمانی و روانی (روان شناختی) در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکردرويكردهاي مكمل براي فرصت‌هاي بازارهاي خارجي اوليهپاورپوینت زیبا با موضوع سعدیانرژی های خورشیدی در ساختمان