صنعت خودروسازی و بررسی مناسبترين خودرو براي ايران

صنعت خودروسازی و بررسی مناسبترين خودرو براي ايران
صنعت خودروسازی و بررسی مناسبترين خودرو براي ايران|30020711|zaranetwork

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 92









Indentification of need



جايگاه صنعت خودروسازي در جهان



صنعت در جهان، تقسيم‌بندي‌هاي نظير ISIC



(International Standard Industrial Classification) دارد كه نشان‌دهنده بخش‌هاي مختلف صنعتي در هر كشور است (صنايع نفت و گاز و پتروشيمي، فولاد، نساجي، شيميايي، غذايي، خودروسازي، الكتريكي و مكانيكي و غيره). از يك ديدگاه، همه صنايع از ارزش و اهميت منحصربه‌فرد برخوردارند اما امروزه با گرايش‌هاي مطرح در خصوص جهاني‌شدن، هر گونه تصوير و برنامه صنعتي خارج از مدار گردش اقتصاد جهاني، با عدم موفقيت اقتصادي مواجه خواهد شد و ضرورت سازماندهي صنعتي همگام با تحولات سياسي ـ اقتصادي بين‌المللي از آن رو حائز اهميت است كه باعث تخصيص مؤثر منابع توليدي با توجه به استانداردهاي جهاني خواهد شد.



بدون شك، آينده ايران ــ خاصه در صورت پيوستن به سازمان تجارت جهاني ــ در گرو شناختن مزيت رقابتي استراتژيك كشور است.صنعت خودرو نه تافته جدابافته است و نه يك صنعت معمولي بلكه صنعتي است با ويژگي‌هاي خاص و منحصربه‌فرد خود.امروزه خودروسازي از اجزاي مهم و لاينفك تجارت و صنعت جهاني است. رقم صدها ميلياردي در مبادلات جهاني خودرو و توليد سالانه بيش از 50 ميليون دستگاه خودرو و اشتغال ده‌ها ميليون نفر در اين شاخه صنعتي، بيانگر شاخص‌ترين فعاليت‌ها و عوامل مربوط به خودروسازي است.







Definition of goal







شايد بتوان فضاي حاكم بر صنعت خودروسازي جهان را به اجمال اين گونه تصوير كرد:



1. افزايش نرخ نوآوري و كاهش دوره عمر محصول (تغيير مدل‌هاي جديد در زماني كمتر از دو سال).



2. گسترش ادغام شركت‌ها به منظور فراهم‌آوردن امكان بقا و از ميان رفتن مرزهاي جغرافيايي



3. اهميت يافتن نقش مديريت در فضاي رقابت بين‌المللي



4. تبديل استراتژي‌هاي بازارگرا به استراتژي‌هاي مشتري‌گرا



5. تشديد مستمر نقش تكنولوژي‌هاي ارتباطي در رقابت جهاني



6. رواج تكنيك‌هاي جديد تجارت و سرمايه‌گذاري بين‌المللي



7. افزايش درصد مبادلات جهاني نسبت به توليد جهاني



امروزه شايد بتوان برخي از صنايع را تا حدي بومي دانست و درواقع در شاخه‌هايي از صنعت هنوز تحركات عظيم جهاني شدن به طور مشهود ديده نمي‌شود اما بدون ترديد مي‌توان گفت كه صنعت خودرو، ديگر بومي نيست و حتي تبلور و نماد جهاني شدن قلمداد مي‌شود. ادغام‌هاي سريع جهاني و سرمايه‌گذاري‌هاي خودروسازان كه بدون در نظر گرفتن مرزهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و غيره صورت گرفته و مي‌گيرد، شاهدي بر اين مدعاست.









روند خودروسازي جهاني و ظرفيت جهاني





مهمترين تحولات صنعت خودروي جهان را مي‌توان چنين برشمرد:



الف) افزايش ظرفيت توليد از 80 ميليون دستگاه در سال 2001 به 83 ميليون دستگاه در سال 2008



ب) تداوم اضافه ظرفيت جهاني بالاي 20 ميليون دستگاه تا سال 2008 و به‌تبع آن، فشار براي دستيابي به بازارهاي جديد



ج) 6 خودروساز بزرگ جهاني (G6) مالك برند (جنرال موتورز، دايملر كرايسلر، فورد، تويوتا، فولكس واگن و رنو)، 80 درصد مونتاژ خودروهاي سبك را كه با احتساب 4 خودروساز ديگر (هوندا، PSA، دوو و BMW)، اين ميزان به 95 درصد افزايش مي‌يابد و يك گروه G10 را تشكيل مي‌دهند.



د) افزايش معاملات ادغام و تصاحب در صنعت جهاني خودرو ناشي از اضافه ظرفيت







اثر صنعت خودرو بر ديگر بخش‌هاي صنعتي و اقتصادي



صنعت خودرو به دليل ارتباط با بيش از 60 صنعت ديگر، به «صنعت صنايع» يا «لكوموتيو صنايع» مشهور است. در ساخت خودرو، مجموعه‌اي از تكنولوژي‌هاي فلزي، پلاستيك، شيميايي، چوب، پارچه، عايق، شيشه، الكتريكي، الكترونيكي، متالورژي، طراحي، مديريت، اقتصاد و صدها مورد ديگر دخالت دارند. صنعت خودرو در ميان 28 صنعت به لحاظ پيوندهاي پسين داراي رتبه 2 و از نظر پيوندهاي پيشين حائز رتبه 19 است.





Research



Ideation



Conceptualization







تاريخچه صنعت خودرو در ايران



شايد هرگز وزير مختار ايران در بلژيك باور نمي‌كرد كه تبليغات فرستادن يك اتومبيل فورد به دربار قاجار در سال 1285 به ايجاد صنعت بزرگ خودرو در ايران منجر شود ولي به هر ترتيب امروز اين اتفاق افتاده است.



از سال 1347 به بعد (برنامه چهارم عمراني) اعتبارات گسترده‌اي براي احداث صنايع بزرگ و اساسي از قبيل ذوب آهن و ماشين ابزار، نفت و پتروشيمي و در كنار آن مونتاژ صنايع خودرو و ساخت وسايل خانگي و كالاهاي مصرفي بادوام توسط بخش خصوصي پيش‌بيني شد كه تا اواسط دهه 1350 به ايجاد صنايع مهم استراتژيكي چون ماشين‌سازي تبريز، خودرو و غيره انجاميد. احداث اين صنايع برخلاف صنايع قبلي، جنبه محلي و منطقه‌اي نداشت و براي بازار كشور در سطح ملي، به توليد مي‌پرداختند.



تاريخچه صنعت خودرو در ايران به سال 1337 برمي‌گردد. ظاهراً در آن سال با 20 ميليون تومان سرمايه‌گذاري، كارخانه مونتاژ «جيپ» احداث شد. در آن هنگام كليه قطعات اين خودرو به صورت CKD وارد مي‌شد و فقط عمليات مونتاژ در داخل صورت مي‌گرفت. سال 1339 آغازي براي مونتاژ خودروي سواري بود. در اين زمان شركت «سايكا» در جاده آبعلي ساخته شد و تحت ليسانس شركت فيات ايتاليا به مونتاژ فيات 1100 پرداخت.



طي سال‌هاي 1345 و 1346 دو واحد خودروساز ديگر اعلام موجوديت كردند و توليد پيكان در شركت ايران خودرو (ايران ناسيونال سابق) و ژيان در شركت سايپا شروع شد.



در سال 1346 شركت جيپ (پارس خودروي فعلي) نيز به مونتاژ سواري‌هاي آريا و شاهين كرد توليد اتومبيل آريا و شاهين در شركت پارس خودرو تا سال 1353 ادامه داشت و از آن تاريخ شركت جيپ با فروش 45 درصد از سهام خود به شركت جنرال موتورز امريكا، به شركت جنرال موتورز ايران تبديل شد و توليد سواري‌هاي شورلت ايران را شروع كرد. توليد اين محصولات در سال 1355 متوقف و توليد خودروهاي شورلت نوا، بيوك و كاديلاك در اين شركت و تحت ليسانس جنرال موتورز امريكا و به‌طور عمده با استفاده از قطعات وارداتي آغاز شد. توليد اين محصولات پس از مونتاژ آخرين بازمانده‌هاي قطعات در سال 1363 خاتمه يافت.



شركت سايپا نيز در سال 1354 در كنار توليد ژيان، مونتاژ سواري‌هاي رنو 5 را آغاز كرد كه تا سال 1372 توليد آن ادامه داشت. شركت ايران خودرو در كنار توليد پيكان، وانت پيكان را نيز از سال 1348 توليد مي‌كرد. شركت ايران وانت (مزداي سابق) نيز از سال 1349 وانت‌هاي مزدا 1000 و مزدا 1600 را در دست مونتاژ داشت. شركت زامياد با اخذ ليسانس از شركت نيسان ژاپن، از سال 1348 مونتاژ وانت‌هاي نيسان در ايران را آغاز كرد كه ظرفيت توليدي اين كارخانه 15 هزار دستگاه در سال بود. بين سال‌هاي 1348 تا 1356، شركت ايران كاوه نيز با ظرفيت محدود سالانه 1000 دستگاه، وانت‌ةاي GMC را توليد مي‌كرد. در شركت شهاب خودرو (ليلاند موتور سابق) نيز وانت‌هاي دو ديفرانسيل و تك‌ديفرانسيل به ميزان محدود (حداكثر 150 دستگاه در سال) از سال 1348 توليد مي‌شد كه در سال 1352 توليد اين وانت‌ها متوقف شد. در سال 1341 اولين شركت رسمي به‌منظور تأسيس كارخانه اتوبوس‌سازي تشكيل شد و به‌تدريج شركت‌هاي ديگري نيز به سازندگان اوليه پيوستند.



پيكان و سپند (رنو _ 5) ده ها سال خودروي اول و دوم ايران بودند و اگرچه سپند از سال 1373 درخشش خود را در بازار ايران به تدريج از دست داد اما هنوز اين محصول با توليد 12 تا 15 هزار دستگاه قدرت تأثيرگذاري بالايي بر بازار دارد. توليدات پيكان (سواري و وانت) و سپند (رنو) در سال 1380، 40 درصد حجم بازار سواري و وانت كشور را در اختيار داشتند كه در سال 1381 اين رقم به 35 درصد رسيد اما مطابق آمارها، كاهش سهم اين دو خودروي بسيار قديمي و ناكارآمد را محصولات جديد خودروسازان (زانتيا، سمند و پژو 206) جبران نكرده اند بلكه محصولات اواخر دهه 80 و اوايل دهه 90 ميلادي يعني پژو، پرايد و آر.دي جاي آنها را گرفته اند.



اين خودروها اگرچه كارآمدتر از پيكان و سپند هستند اما در اينجا يادآوري دو نكته ضروري است: اول آن كه مطابق آمارهاي 7 ماهه، توليد سپند و پيكان هنوز با روند نزولي مواجه شده و اين دو محصول حتي رشد حدود 5 درصدي را شاهد بوده اند. دوم آن كه سال 1382 (2004 _ 2003) خودروي سال هاي 1989 تا 1993 را نمي طلبد. پرايد و و پژو با گذر از توليد 350 هزار دستگاه در سال جاري، به دنبال تسخير بازار خودروها در سال 1383 هستند اما اين نمي تواند «مطلوب» باشد. تا ورود خودروهاي L90 و محصولات جديد سايپا و ايران خودرو در سال 1385 ، 3 سال باقي مانده و در اين مدت صنعت خودرو براي آماده سازي و توجه به بازار بايد قدرت خود را معطوف به توليد زانتيا، پژو 206 و سمند كند.





پژو 206 به ظرفيت نرسيد





مطالب دیگر:
📚پاورپوینت اندازه گیری اندكس های CBC📚پاورپوینت اندازه گیری تنش پسماند به روش سوراخکاری مرکزی📚پاورپوینت اندازه گیری دامنه و تضعیف امواج صوتی📚پاورپوینت اندیشه چارلز هورتون کولی Charles horton cooley📚پاورپوینت اهداف کنترل دخانیات📚پاورپوینت اهمیت بیماریهای قلبی📚پاورپوینت اهمیت رنگ در طراحی وب سایت📚پاورپوینت اپیدمیولوژی بالینی بیماری های بثوری📚پاورپوینت ایجاد و نگهداری چمن های ورزشی (چمنهای طبیعی و مصنوعی)📚پاورپوینت ایدز و بیماریهای آمیزشی📚پاورپوینت ایمنی راکتورهای توان هسته ای (کینتیک راکتور)📚پاورپوینت ایمنی سلولی cell Mediated Immunity (CMI)📚پاورپوینت بازار برق ایران تاریخچه، دلایل و ویژگیهای آن📚پاورپوینت بازار سرمایه و پیش بینی جریان فعالیت ها در آن📚پاورپوینت بایوسکوریتی📚پاورپوینت بتن نیمه شفاف📚پاورپوینت بتن پیش آکنده📚پاورپوینت بتن گوگردی Sulfur concrete📚پاورپوینت بحران در محیط کلان📚پاورپوینت بحران نرم افزار و بررسی مسئله پیچیدگی در نرم افزار📚پاورپوینت برج خنک کننده چیست و چگونه کار می کند📚پاورپوینت برجهای خرقان📚پاورپوینت برخی از مدلهای فیزیولوژیک و پروتز Some Physiological and Prosthetic System Models📚پاورپوینت بررسی آثار شمارشگرهای معکوس چراغهای راهنمایی بر عملکرد رانندگان📚پاورپوینت بررسی آزمایشگاهی قسمت قشری آدرنال