تحقیق در مورد کارکردهای کلان روابط عمومی 173 ص

تحقیق در مورد کارکردهای کلان روابط عمومی 173 ص
تحقیق در مورد کارکردهای کلان روابط عمومی 173 ص |1653038|zaranetwork

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 207 صفحه

قسمتی از متن .doc :

1

1

‏کارکردهای کلان روابط عمومی

‏یکی از مباحث مهم در روابط عمومی، بررسی کارکردهای روابط عمومی و تاثیرات کلان آن است. از مهمترین این کارکردها می‏‌‏توان به جلب مشارکت مردمی، تاثیر گذاری در فرآیند توسعه، مقبولیت بخشی به نظام سیاسی و... اشاره کرد. در این مطلب سعی شده است بعضی از این موارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

‏جلب مشارکت مردمی

‏آیا روابط عمومی می‏‌‏تواند در مشارکت بیشتر مردم موثر باشد؟ آیا سیل پیامهای ارتباطی که از مجراهای مختلف به طرف مردم سرازیر می‏‌‏شوند، بی آنکه متاثر از ایده‏‌‏ها و نقطه نظرات آنان باشند، می‏‌‏توانند سبب شرکت بیشتر مردم در امور شوند؟

‏بی تردید، نباید در تعیین عوامل مهم و موثر در جلب مشارکت مردمی، نسبت به نقش مهم ‏«‏ارتباطات‏»‏ و نظام ارتباطی بی اعتنا بود؛ چرا که طبق نتایج تحقیقات مخلتف، علاوه بر این که می‏‌‏توان با هشیار سازی، تنویر افکار و بیداری اذهان، مردم را به مشارکت فرا خواند، افزون به آن، باید دانست که وجود نظام ارتباطی ناهمگون با ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و ارسال پیامهایی بیگانه با آنها، نتایج منفی در پی دارد. به عبارت دیگر، عدم شناخت شرایط و خصوصیات مردم (پیامگیران) و ارسال پیامهای ناهمرنگ با قالبهای فکری، شرایط اجتماعی و..... آنان، می‏‌‏تواند به عنوان یک عامل باز دارنده مشارکت نیز مطرح شود. به همین خاطر است که در هر نوع برنامه ریزی از جمله برنامه ریزی ارتباطی، اولین قدم را شناخت قانونمندیهای حاکم بر مخاطبان برنامه در نظر می‏‌‏گیرند.

1

2

‏در شرایط کنونی، چه در حوزه‏‌‏های ملی و‏‌‏چه در سطح بین‏‌‏المللی، بهترین وسیله برای جلب مشارکت ملی و بین‏‌‏المللی، گسترش ارتباطات و تبادل اطلاعات به صورت دو طرفه و در نظر گرفتن ایده‏‌‏آلهای پیامگیران است.

‏گسترش ارتباطات در کشور، منوط به آن است که تبادل اطلاعات بین مناطق مختلف، از تعادل برخوردار باشد. تا زمانی که عدم تعادل‏‌‏های منطقه‏‌‏ای از میان نروند، نباید به نابودی عدم تعادل ارتباطی، گسترش ارتباطات دو سویه و در نهایت مشارکت کامل، امید چندانی داشت. از ویژگی‏‌‏های مهم چنین تحلیلی، هدفمندی عدالت گرایانه آن است که در صورت تحقق، در همه زمینه‏‌‏ها موثر خواهد بود.

‏در سطح بین‏‌‏المللی نیز، حکم بالا صادق است. مشارکت بین جوامع ملی، بدون وجود ارتباطات موثر، و ابتدا به ساکن ممکن نیست و هم اینک در نتیجه عدم تعادلها و نابرابریهای ارتباطی موجود، سیل پیامهای ارتباطی از یک سو به سوی دیگر جریان دارد و به اراده و خواسته‏‌‏های ملل کشورهای پیامگیر، چندان توجه نمی‏‌‏شود؛ چنین ارتباطی را که بی اعتنایی به خواسته‏‌‏ها و اراده پیامگیران است، نمی‏‌‏توان ‏«‏دو طرفه‏»‏ نامید، و آن از نوع رابطه سلطه گرایانه است. به طور کلی، در حوزه ارتباطات سه الگوی ارتباطی می‏‌‏توان در نظر گرفت.

‏1. الگوی بازخوران: در این حالت، ارتباطات دو طرفه بوده و مشارکت کامل است. منظور از رابطه بازخوران، رابطه‏‌‏ای است که در آن، پس از ارسال پیامهای متاثر از اراده و خواسته‏‌‏های پیامگیران، واکنش و عکس العمل‏‌‏ها (پس فرست‏‌‏ها) در نظر گرفته می

1

3

‏‌‏شود. در‏‌‏این حالت، پیام ارسالی، که پیامگیران خواهان آن هستند، به گونه‏‌‏ای نیست که پیام به آنها تحمیل شود.

‏2. الگوی سلطه: در اینجا، رابطه یک سویه بوده و بر دیگری تحمیل می‏‌‏شود. مثلا A‏ بدون نظر گرفتن خواسته‏‌‏های ‏‌B‏، به ارسال یک سری پیامهای مورد نظر خویش، به سوی B‏ می‏‌‏پردازد. در این مدل، ارتباطات یک سویه بوده و ماهیت آن اجباری است. درست برعکس ‏«‏الگوی بازخوران‏»‏ که در آن، داد و ستد، همکاری، نفوذ متقابل و باز خورد وجود دارد.

‏در این الگو، بی تردید هدف پیام دهندگان مشارکت نیست و پاسخ مخاطبان به پیامها اجباری‏‌‏است. در‏‌‏الگوی بازخوران، شاهد‏‌‏نوعی پویایی‏‌‏و اصلاح مستمر پیامهای ارسالی در‏‌‏نتیجه وجود ‏«‏پس‏‌‏فرست‏»‏ هستیم، در حالی که در الگوی سلطه، به خاطر بی توجهی به ‏«‏پس فرست‏»‏ پیامگیران، ‏«‏نظام بازخورد‏»‏، هیچ جایگاهی نداشت و تعیین ایده آنها صرفنظر از مطلوبیتهای پیامگیران، توسط پیام دهندگان، صورت می‏‌‏گیرد. ‏

‏3. الگوی تنزل: در این الگو، به لحاظ این که هیچگونه همکاری و ارتباطی بین واحدها وجود ندارد، لذا وجود همکاری، بی معنی است. در ‏«‏الگوی بازخوران‏»‏، شرکت یا همگرایی کامل وجود دارد، در ‏«‏الگوی سلطه‏»‏، مشارکت به معنی واقعی نیست، ولی نوعی مشارکت تحمیلی را می‏‌‏توان دید، اما در ‏«‏الگوی تنزل‏»‏، هیچگونه ارتباطی را نمی‏‌‏توان بین پیام دهنده و پیام گیران نشان داد و شاید بتوان گفت تنها نقطه اشتراک بین A‏ و B‏، داشتن یک فضای حیاتی مشترک است.

‏سه الگوی ارتباطی مفروض



مطالب دیگر:
جزوه آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ویژگی ها و آزﻣﺎیش های ﺑﺘﻦ ﺗﺎزه و ﺳﺨﺖ ﺷﺪهپاورپوینت روش استاندارد آزمایش سه محوری مقاومت فشاری تحکیم نشده- زهکشی نشدة خاک های چسبندهتحقیق ﭘﺪﻳﺪﻩ ﺯﻣﻴﻦ ﻟﻐﺰﺵ و تاثیر آن در پروژه های عمرانینظامنامه کنترل کیفیتجزوه اصول و فلسفه بهداشت (قسمت اول)گزارش شرايط طبيعي و زمين شناسي پروژه قطار شهریروش اجرای تجهیز کارگاه پروژه تونل سازی با TBMگزارش مقدماتي تغذيه قدرت .v.d.c. 750 – ريل سوم با .v.d.c. 1500 – بالاسريجزوه اصول و فلسفه بهداشت (قسمت دوم)جزوه آمار حیاتی (قسمت اول)جزوه آمار حیاتی (قسمت دوم)جزوه جامعه شناسیجزوه شیمی فیزیک و کوانتوم رشته نانو شیمیجزوه شیمی معدنی رشته نانو شیمیمجموعه تست ریاضی رشته نانوشیمیجزوه زبان پزشکی رشته تغذیه (قسمت اول)جزوه زبان پزشکی (قسمت دوم) رشته تغذیهجزوه تغذیه (بخش اول)جزوه تغذیه (بخش دوم)جزوه فیزیولوژي (قسمت اول)جزوه فیزیولوژي (قسمت دوم)جزوه اقتصاد کلان (قسمت دوم)جزوه اقتصاد کلان (قسمت اول)جزوه اقتصاد اسلامی رشته علوم اقتصادیجزوه اقتصادسنجی رشته علوم اقتصادی